do dont persbericht

Een persbericht schrijven… de één draait er zijn hand niet voor om, de ander weet niet hoe te beginnen. Toch wil je die media-aandacht. Je hebt een nieuwtje en dat wil je via de krant, radio of tv met het grote publiek delen. Een persbericht is dan toch de weg die bewandeld moet worden.
Om je bericht succesvoller te maken en de kans op plaatsing te vergroten, deel ik in dit artikel een aantal do’s en dont’s.

Tip 1: de 5 W’s en H
Wanneer je nieuws wilt melden bij de media, vertel je dit kort en bondig aan de hand van de 5W’s en H. Deze staan voor Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe. Geef antwoord op deze zes vragen en je hebt jouw persbericht al voor een groot deel geschreven.

Tip 2: stuur een foto mee
Wanneer jouw nieuws niet alleen in een bericht wordt vermeld, maar ook visueel wordt uitgebeeld, maak je het interessanter voor de mensen op de redactie. Let er echter wel op dat het een doeltreffende foto is, dat jouw nieuws goed weergeeft. Reclamefoto’s en logo’s belanden in de prullenbak.

Tip 3: nabellen
Een redactie krijgt soms tientallen persberichten per dag. Wil je de kans op plaatsing vergroten, breng jouw bericht dan extra onder de aandacht door na te bellen. Bel de redactie en vraag of ze het hebben ontvangen. Je hebt dan even van je laten horen waardoor jouw bericht beter blijft hangen dan de tientallen anderen.

Tip 4: geen ‘nieuwsbrieftaal’
De taal die gebruikt wordt in een persbericht verschilt van die van een nieuwsbrief. Waar een nieuwsbrief persoonlijker is, heeft een persbericht een formeel karakter. Houd hiermee rekening en pas je schrijfstijl hierop aan.

Tip 5: niet meerdere A4
Een persbericht is kort en krachtig en beslaat bij voorkeur niet meer dan één A4. Stel je persbericht zo op dat hij meteen de aandacht van de redactieleden pakt. Willen ze meer weten, dan nemen ze contact op voor meer informatie.

 

Verhalen van mijn klanten

Laat je inspireren door onderstaande verhalen van ondernemers. Meer ervaringsverhalen lees je hier