persberichtJe bent ondernemer en je houdt van wat je doet.  Mensen helpen maakt jou blij en je wilt zo veel mogelijk mensen helpen. Je wilt groei van jouw bedrijf. Je weet dat die groei niet vanzelf gaat. Was het maar zo makkelijk ;-). Dus je zet allerlei marketingtools in.

Je verstuurt met regelmaat een nieuwsbrief aan je klanten. Je schrijft een blog. Je hebt foldermateriaal bij je om aan potentiële klanten uit te delen. En je schenkt aandacht aan de kranten. Misschien soms een advertentie maar het liefst ga je voor de gratis publiciteit. Een artikel in de (lokale) krant, groot of klein. Jouw naam en je bedrijfsnaam staan dan in de krant. Hoe tof is dat?!? Duizenden mensen die dat kunnen zien.
Voor jouw  bedrijfsnaam in de krant stuur je een bericht naar de redactie. Je hebt een nieuwtje en je verpakt dat keurig in een persbericht. Over de do’s en dont’s van een persbericht kun je in dit blogartikel lezen. Wat ik in dit artikel wil uitleggen, is de kracht van de herhaling. Probeer het niet bij één bericht te laten, maar verstuur meerdere persberichten verspreid over een langere tijd aan de redactie. Om meerdere redenen.

Plaatsing versus niet plaatsing
Het kan gebeuren dat jouw persbericht, hoe goed geschreven, niet wordt geplaatst vanwege ruimtegebrek. Wanneer er bijvoorbeeld in de politiek grote ontwikkelingen zijn, gaat alle aandacht daarheen en is er geen ruimte meer voor andere nieuwsberichten. Het kan ook voorkomen dat je persbericht niet wordt geplaatst omdat het in de ogen van de redactie geen nieuwswaarde bevat of het minder goed geschreven of opgesteld is.

Zichtbaarheid
Niet plaatsing is één van de redenen om veelvuldig persberichten in te sturen. Maar ook wanneer je bericht wél in de krant terecht komt, is het aan te raden dit proces regelmatig te herhalen. Hierbij doel ik op de kracht van de herhaling.
Stel… met jouw bedrijf organiseer je veel evenementen. Workshops, themamiddagen of – avonden of speciale vormen van je dienst. Daar wil je uiteraard deelnemers voor. Het liefst vanaf het eerste evenement heel veel deelnemers. Dus klim je in de pen en zet je een persbericht op papier. Tevreden over je eigen werk stuur je hem op naar de redactie. Kom maar op met die plaatsing en met die vele reacties erop. Hoe teleurstellend is het vervolgens wanneer er onder je deelnemers slechts één is die naar aanleiding van het krantenartikel heeft gereageerd? Waarom niet meteen tientallen? Duizenden mensen hebben het toch gezien?
Kleine correctie… duizenden mensen kúnnen het gezien hebben. Sommigen hebben die dag of week om diverse redenen de kant niet gelezen. Of het heeft hun interesse niet. Of het heeft hun interesse wel maar ze kunnen op de dag van jouw evenement niet. Een andere keer wellicht wel.

Vergroting naamsbekendheid
Daarnaast bevordert het meervoudig insturen van persberichten (en plaatsing) de naamsbekendheid. “He, nou staat zij weer in de krant”. Het prikkelt de nieuwsgierigheid van de lezer en kan er toe leiden om een bezoek te brengen aan je website of direct aan je evenement. De herhaling zorgt voor herkenbaarheid.

Zorg er dus voor dat je met regelmaat een persbericht aan de (lokale) media verstuurt. Herhaaldelijk je naam in de krant vergroot de naamsbekendheid en leidt tot meer klanten.

Verhalen van mijn klanten

Laat je inspireren door onderstaande verhalen van ondernemers. Meer ervaringsverhalen lees je hier