Nieuwswaarde in je persbericht

Als ondernemer doe je aan marketing om groei van jouw bedrijf te realiseren. Je verstuurt een nieuwsbrief en je deelt jouw kennis via een blog. Je bent actief op social media en je stuurt berichten aan de (lokale) media voor zichtbaarheid in de krant. Maar vaak wordt jouw persbericht niet geplaatst in de krant. Hoe frustrerend! Hoe komt dat toch?

Regelmatig krijg ik aanvragen van ondernemers voor het verzorgen van een persbericht. Maar… met een “verkeerd” onderwerp. Aanleiding voor mij om weer wat ins & outs over het persbericht uit de doeken te doen.
Er is een aantal regels voor een goed persbericht. De belangrijkste regel is dat het bericht nieuwswaarde moet bevatten. Een dergelijk bericht bevat een nieuwtje. Het is exclusief, het dient een maatschappelijk belang of het heeft een link met de actualiteit. Emotie, plaats, timing, betrokkenheid en een onverwachte gebeurtenis zijn andere criteria, voorkomend uit een enquête onder 410 journalisten (bron: www.checktwice.eu).
Concrete voorbeelden zijn de opening van je bedrijf, een zoveel jarig bestaan, de verhuizing van het kantoor of een evenement dat je organiseert. Of je haakt in op een hot item dat op dat moment de gemoederen in de maatschappij bezig houdt.

 

Wat een “verkeerd” onderwerp voor een persbericht is, is het kenbaar maken van één van je producten of diensten. Zoals één van je pakketten of je nieuwste e-book. De mensen op de redactie van de (lokale) kranten beoordelen een dergelijk persbericht als commercieel en om die reden belandt jouw bericht óf op de advertentieafdeling óf in de prullenbak. Reclame maken voor één van je producten of diensten heeft dus geen zin. Ontwerp dan een advertentie en laat die plaatsen.

Verhalen van mijn klanten

Laat je inspireren door onderstaande verhalen van ondernemers. Meer ervaringsverhalen lees je hier